Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä asioita selvitimme jälleen Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoilta.


Iltalehden lukijoiden kesä 2025

Iltalehden lukijat viettävät tulevanakin kesänä kesälomiaan suurin joukoin heinäkuussa. Lukijakyselyyn vastanneista 43 % kertoo pääasialliseksi lomakuukaudekseen heinäkuun. Kesällä myös lomaillaan vähintään kolme viikkoa tai pidempään: näin vastaa jopa 80 % vastaajista, kun vastaava osuus oli viime vuonna 75 %. Samalla 42 % suunnittelee pitävänsä lomaa myös syksyllä.

Kesälomaa vietetään tänäkin vuonna aktiivisesti kotimaassa. 55 % aikoo lomailla ensisijaisesti Suomessa, kun taas lentomatkaa ulkomaille suunnittelee vain 19 %. Kesälomalla korostuvat rentoutuminen ja lepääminen sekä kodin tai lomapaikan kunnostuspuuhat – näin kertoo jopa 88 % Iltalehden lukijoista.

Lomaan ollaan myös valmiita panostamaan taloudellisesti: 60 % aikoo hellittää kukkaron nyörejä kesällä.

Uutiset kiinnostavat kesälomallakin. 71 % Iltalehden lukijoista kertoo lukevansa uutisia kesälläkin riippumatta siitä missä on, ja 65 % vastaa lukevansa kesällä yhtä paljon uutismedioita kuin talvellakin. Kesälomalla myös koetaan uutismedioille olevan enemmän aikaa – 63 % lukijoista arvioi kesälomalla olevan aikaa lukea uutisia.

Oman talouden suhteen Iltalehden lukijat ovat pysyneet yhtä luottavaisina kuin viime vuonna. 64 % lukijoista ilmoittaa suhtautuvansa omaan talouteen joko erittäin tai melko luottavaisesti.


Alma Businessmedioiden lukijoiden kesä 2025

Alma Businessmedioiden lukijoiden vastauksissa ei ole suuria eroja Iltalehden lukijoiden kesäsuunnitelmiin. Myös businessmedialukijoille ensisijainen kesälomakuukausi on heinäkuu, jolloin lomailee 50 % lukijoista. Kolme viikkoa tai tätä pidempään lomailee kuitenkin hieman viimevuotista harvempi, 65 % lukijoista, kun vuonna 2024 vastaava osuus lukijoista oli 77 %. Lomaa syksyllä suunnittelee pitävänsä 47 % lukijoista.

Myös Alma Businessmedioiden lukijoiden kesä täyttyy rentoilusta, kuntoilusta ja nautiskelusta. Lepäämisen ja rentoutumisen sanoo tavoitteekseen 85 % lukijoista, kun liikuntaan kertoo panostavansa 67 %. Kahviloissa ja ravintoloissa aikoo vierailla 64 % ja 63 % lukijoista. Kotimaan matkailun kertoo puolestaan tavoitteekseen 57 %.

Mielenkiinto talouden ajankohtaisaiheisiin säilyy kesälläkin vahvana; 71 % kertoo talousuutisten kiinnostavan yhtä lailla ympäri vuoden ja 55 % sanoo seuraavansa pörssiuutisia kesällä yhtä paljon kuin talvella. Uutisia seuraa kesällä jopa 86 % riippumatta siitä, missä kesäänsä viettää.


Samalla valtaosa Alma Businessmedioiden lukijoista arvioi oman talouden suotuisaksi loppuvuodelle 2025. Kyselyyn vastanneista 75 % kertoo suhtautuvansa luottavaisesti oman talouden tilaan syksyllä ja loppuvuodesta.


Suomalaisten vahva sitoutuminen uutismedioiden seuraamiseen ei katkea kesälläkään

Sekä Iltalehden että Alma Businessmedioiden lukijat pysyvät aktiivisina median kuluttajina lomakaudella, ja pitävät uutismedioita tärkeinä myös rentoutumisen lomassa. Lisäksi vastaajat suhtautuvat omaan talouteensa pääosin luottavaisesti, ja moni kertoo aikovansa käyttää rahaa kesällä esimerkiksi matkailuun, ravintolapalveluihin ja kodin kunnostukseen.

Mainostajan näkökulmasta panostaminen kotimaisiin uutismedioihin on kannattavaa myös kesälomakaudella: media tavoittaa edelleen aktiivisen, kulutusvalmiin yleisön, joka arvostaa ajankohtaista sisältöä ja on vastaanottavainen myös kaupalliselle viestinnälle kesän aikana.

Alman kesäetukausi 24.6.-31.7.2025 tarjoaa mainostajille loistavan mahdollisuuden pitää brändinsä asiakkaidensa mielessä myös kesällä. Käy vilkaisemassa edut täällä!

Lue seuraavaksi

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja palveluiden parissa, satoi tai paistoi. Alman kesäetukausi 24.6.-31.7.2025 tarjoaa mainostajille loistavan mahdollisuuden […]

Tästä artikkeliin

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Matkailumainostajan kannattaakin satsata nyt taktiseen mainontaan tai herättää […]

Tästä artikkeliin

Ota yhteyttä

Copyright © 2025