Demokraattisen, moniarvoisen ja elinvoimaisen yhteiskunnan puolesta
Muutumme askel kerrallaan
Vastuullisuus Alma Mediassa tarkoittaa pieniä ja suuria vastuullisuustekoja ja sitä, että työntekijämme toimivat vastuullisesti jokapäiväisessä työssään.
Tälle sivulle olemme keränneet listaa vastuullisuuteen liittyvistä hankkeistamme ja toimintaamme tekemistämme muutoksista, jotka auttavat kehittämään Alma Mediaa yrityksenä koko ajan vastuullisemmaksi.
Päivitämme listaa koko ajan, koska parannettavaa riittää aina.
Kestävän yhteiskunnan rakentaja
Tulevaisuuden työelämää tuumailemassa
Alma Media on yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa järjestänyt tulevaisuuden työelämää käsittelevää Future Forerunners -tapahtumaa vuodesta 2018 alkaen.
Taidemuseo Amos Rexissä, Helsingissä järjestetty tapahtuma on ensisijaisesti suunnattu työelämään pian suuntaaville korkeakouluopiskelijoille. Ohjelma rakentuu keynote-puheenvuoroista ja tapahtuman järjestäneiden yritysten tuottamista ohjelmalinjoista.
– Nuorten työllistyminen on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, jota Alma Media haluaa tukea. Future Forerunners -tapahtuma oli yksi keino auttaa nuoria vahvistamaan tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja helpottaa heidän siirtymistään työelämään, toteaa Alma Median viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen.
Valemediat ja vihapuhe tarvitsevat vastavoiman
Vastuullisesti toimivien mediayritysten on sisäistettävä, miten ne voivat parhaiten tukea avointa
kansalaiskeskustelua ja demokratiaa.
Eräs tapa on kehittää toimitusten toimintatapoja ja avata niitä julkiselle tarkastelulle. Alma Median toimitukset ovat asettaneet julkaisemilleen sisällöille laatutavoitteita. Mittareina tavoitteiden seurannassa käytetään Julkisen sanan neuvoston antamien langettavien päätösten lukumäärää sekä lukijatutkimusten tuloksia.
Mikäli tulokset notkahtavat, toimitukset reagoivat asiaan.
Alma Median toimituksilla on myös monenlaista yhteistyötä koulujen kanssa. Yhteistyön eräs painopiste on mediakasvatus.
Mielestämme on tärkeää, että kouluissa kasvaa lapsia, jotka kykenevät toimimaan fiksusti sekä sisältöjen kuluttajina että tekijöinä.
Kiinnostava, mutta ei vastuuton
Otsikointi voi olla räväkkää, mutta ei saa järkyttää tai loukata. Faktat on tarkistettava ja vääriltä huhuilta katkaistava siivet, linjaa Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.