Demokraattisen, moniarvoisen ja elinvoimaisen yhteiskunnan puolesta
Muutumme askel kerrallaan
Vastuullisuus Alma Mediassa tarkoittaa pieniä ja suuria vastuullisuustekoja ja sitä, että työntekijämme toimivat vastuullisesti jokapäiväisessä työssään.
Tälle sivulle olemme keränneet listaa vastuullisuuteen liittyvistä hankkeistamme ja toimintaamme tekemistämme muutoksista, jotka auttavat kehittämään Alma Mediaa yrityksenä koko ajan vastuullisemmaksi.
Päivitämme listaa koko ajan, koska parannettavaa riittää aina.
Kestävän yhteiskunnan rakentaja
1 euro
Alma Mediaan kuuluva tshekkiläinen rekrytointiyritys LMC tarjoaa kansalaisjärjestöille rekrytointipalvelunsa käyttöön yhden euron nimellistä korvausta vastaan, mikä merkitsee vuosittain miljoonaluokan taloudellista kädenojennusta järjestöille.
Projekti käynnistettiin 2000-luvun loppupuolella, kun LMC tajusi, että kansalaisjärjestöjen kasvun esteenä oli se, että ne eivät voineet käyttää rekrytoinneissaan järjestelmällisesti apunaan ammattimaisia ja moderneja rekrytointipalveluja niiden kalleuden vuoksi.
Projektin aloittamisen jälkeen LMC:n palveluja rekrytoinnissaan käyttävien kansalaisjärjestöjen määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Vuonna 2017 tuen
laskennallinen arvo vuonna oli noin 4,1 miljoonaa euroa ja täytettyjä vakituisia
työpaikkoja yli 4000.
Valemediat ja vihapuhe tarvitsevat vastavoiman
Vastuullisesti toimivien mediayritysten on sisäistettävä, miten ne voivat parhaiten tukea avointa
kansalaiskeskustelua ja demokratiaa.
Eräs tapa on kehittää toimitusten toimintatapoja ja avata niitä julkiselle tarkastelulle. Alma Median toimitukset ovat asettaneet julkaisemilleen sisällöille laatutavoitteita. Mittareina tavoitteiden seurannassa käytetään Julkisen sanan neuvoston antamien langettavien päätösten lukumäärää sekä lukijatutkimusten tuloksia.
Mikäli tulokset notkahtavat, toimitukset reagoivat asiaan.
Alma Median toimituksilla on myös monenlaista yhteistyötä koulujen kanssa. Yhteistyön eräs painopiste on mediakasvatus.
Mielestämme on tärkeää, että kouluissa kasvaa lapsia, jotka kykenevät toimimaan fiksusti sekä sisältöjen kuluttajina että tekijöinä.
Kiinnostava, mutta ei vastuuton
Otsikointi voi olla räväkkää, mutta ei saa järkyttää tai loukata. Faktat on tarkistettava ja vääriltä huhuilta katkaistava siivet, linjaa Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.