Alma Median finanssijournalismin kehityshankkeelle tukea Googlelta
Alma Media Oyj Lehdistötiedote 25.2.2016 klo 15:30
ALMA MEDIAN FINANSSIJOURNALISMIN KEHITYSHANKKEELLE TUKEA GOOGLELTA
Alma Media ja Streamr Oy saavat Googlen Digital News Initiative Innovation Fund -rahoitusta finanssijournalismin kehityshankkeeseen. Rahoitusta on myönnetty pilottiprojektin maksimimäärä, eli 50 000 euroa. Hankkeessa pilotoidaan teknologiaa, joka mahdollistaa uutisaiheiden tunnistamisen ja talousdataa sisältävien uutisten automaattisen päivityksen.
Uuden kehityshankkeen tavoitteena on tunnistaa automaattisesti merkittäviä tapahtumia ja muutoksia osakemarkkinoilla ja luoda niistä juttuaihioita toimittajien työstettäviksi. Projektissa tullaan käyttämään reaaliaikaisen datan analysointiin tehtyä pilvipalvelualustaa. Sen avulla voidaan seurata ja yhdistellä signaaleja erilaisista syötteistä, kuten pörssitiedotteista, osakkeiden ja muiden finanssi-instrumenttien hinnoista ja sosiaalisesta mediasta.
Hankkeessa pilotoidaan teknologiaa, joka päivittää talousuutisiin automaattisesti erilaisia dynaamisia elementtejä, esimerkiksi pörssikursseja ja visualisaatioita.
– Hankkeemme haastaa perinteistä uutiskonseptia, jossa yksittäinen uutinen on vahvasti sidottu tiettyyn aikaan, julkaisuhetkeen. Esittelemme vaihtoehtoisen mallin, jossa talousuutinen on dynaaminen ja päivittyy reaaliajassa vapauttaen toimittajien työaikaa muuhun kuin finanssidatan seuraamiseen, sanoo Santtu Elsinen, SVP & Chief Digital Officer, Alma Media.
– Teknologia ei missään nimessä korvaa toimittajan työtä, vaan vapauttaa työaikaa journalistisesti vaativampiin tehtäviin, jatkaa Elsinen.
Hankkeen aikana rakennetaan työvälineitä Alma Talentin eli muun muassa Kauppalehden, Arvopaperin ja Talouselämän taloustoimituksen ja verkkosivustojen tarpeisiin.
Projekti toteutetaan yhteistyössä teknologiakumppani Streamr Oy:n kanssa.
– Googlen seula oli tiukka, ja sen läpäisy on jo hieno saavutus sekä osoitus visiomme innovatiivisuudesta. Tämä on todella mielenkiintoinen hanke ja on hienoa päästä yhdessä tekemään tulevaisuuden uutisteknologiaa Alma Median kanssa, toteaa Risto Karjalainen, COO, Streamr Oy.
Digital News Initiative (DNI) –rahaston tarkoituksena on tukea laadukasta journalismia sekä kannustaa uusien innovaatioiden syntymistä ja erilaisten teknologioiden hyödyntämistä uutisalalla.
Lisätietoa:
Santtu Elsinen, SVP & Chief Digital Officer, Alma Media
p. +358 40 342 4433
Risto Karjalainen, COO, Streamr Oy
p. + 358 40 77 505 88
Alma Media lyhyesti
Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 500 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.
- Julkaistu: 25.2.2016 klo 15:30
- Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet