Ohjelmallisen mainonnan Helpcenter
Tälle sivulle olemme koonneet ohjelmallisen mainonnan ostajaa arjessa helpottavia työkaluja ja informaatiota. Eikö ohjelmallinen mainonta lähde käyntiin? Tarvitsetko lisätietoa käytettävistä järjestelmistä tai diileistä? Eipä hätää, tutustu sivun sisältöön tai ota yhteyttä ohjelmallisen tiimiin!
Jos et löydä alta suoraan vastausta kysymykseesi, kannattaa vilkaista myös perustiedot ohjelmallisen tuotteista.
Ohjelmallisessa mainonnassa pääset parhaiten alkuun lukaisemalla tämän helpommin omaksuttavan mainostajan oppaan ohjelmalliseen ostamiseen. Tämän jälkeen kannattaa syventää osaamistaan perehtymällä ohjelmallisen mainonnan yksityiskohtiin täällä.
Yleiset tiedot Alman ohjelmallisen mainonnan ekosysteemistä
Alman SSP: Xandr (Appnexus)
Auction type: 1st price auction
Suosittelemme ohjelmallisen ostamista deal ID:n avulla
Diilien trouble shooting
Yleinen ohje, joka pätee usein:
- Bid responseja lähtee, mutta ostoja ei tule: Ongelma on yleensä myyjän (SSP) puolella
- Bid responseja ei edes lähde: Ongelma on yleensä ostajan (DSP) kampanja-asetuksissa
Kun line item ei bidaa eli bid responseja ei lähde:
- Tarkista Transparency & Consent Frameworkiin sekä Brand Safetyyn liittyvät asiat.
Lue lisää >> - Huomioi myös alla olevat asetukset ostojärjestelmässä:
- Inventaarin lähde on oikea (Appnexus tai Xandr)
- Diili on luotu oikealle DSP:n Seat ID:lle
- Bidi on oikeassa valuutassa ja ottaa huomioon floor-hinnan sekä muut mahdolliset kustannukset (DSP fee, data jne.)
- Tarkasta, etteivät kampanjan tiukat yleisö-, geo-, aika- tai retargeting-kohdennukset rajaa bidaamista
- Tarkasta domain-kohdennukset ja mahdolliset sallittujen tai estettyjen sivustojen listaukset
- Varmista, että ostoalgoritmin asetuksilla on mahdollista bidata (esim. CPC-optimoinnissa on tarpeeksi klikkidataa taustalla)
Ohjelmallisen mainoksen esikatselu:
Kysy ohjelmallisen mainoksesi Xandr Creative ID ostojärjestelmäsi supportista.
Järjestelmäkohtaiset huomiot
Huomioithan, että useat DV360-ostojärjestelmän tarjoamat yleisökohdentamisen vaihtoehdot toimivat rajallisesti Googlen järjestelmien ulkopuolella.
Näiden kohdennusten käyttäminen voi estää bidaamisen kokonaan muissa kuin Google Ad Managerin kautta ostetussa inventaarissa. Suosittelemme näissä tapauksissa, että Googlen datan sijaan yhdistämme diileihin Alman verkkokävijöistä kerättyä 1st party -kohdennusdataa (demografiadata ja kiinnostusalueet).
Kysy lisää programmatic@almamedia.fi
Google Data | |
Third Party Audience | Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä |
Geography | Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä |
Day and Time | Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä |
Installed App Category | Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä |
New Mobile Device | Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä |
Demographics | Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella* |
Custom Affinity | Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella* |
Affinity | Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella* |
Similar/Lookalike | Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella* |
In-Market | Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella* |
Custom Intent | Käyttö mahdollista vain Ad Managerin inventaarissa |
RTB (Real Time Bidding) -diilit
- Alman diilit luodaan Xandrin SSP:hen ostajan seat ID:n avulla
- Diilit otetaan käyttöön DSP:ssä manuaalisesti Alman lähettämän deal ID:n avulla
- Exchange: Appnexus (Xandr)
- Diiliä luotaessa valitse “New non-guaranteed inventory” + inventory type: private auction
PG (Programmatic Guaranteed) -diilit
- PG-diileillä on mahdollista ostaa takuuinventaaria. Kysy lisää programmatic@almamedia.fi
- Tuetut mainosformaatit: display, natiivi, video
- Kohdentaminen: Alman 1st party data (demografiadata ja kiinnostusalueet)
- PG-diilit ovat kampanja- ja formaattikohtaisia
- PG-diiliä luotaessa valitse ”New guaranteed inventory”
- Exchange: Appnexus (Xandr)
Ota yhteyttä ohjelmallisen tiimiin
Etkö löytänyt ratkaisua ongelmaasi? Ota yhteyttä Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijoihin!