Ohjelmallisen mainonnan Helpcenter

    Alma Media > Mainostajat > Mainosratkaisut > Ohjelmallinen mainonta > Ohjelmallisen mainonnan Helpcenter


Tälle sivulle olemme koonneet ohjelmallisen mainonnan ostajaa arjessa helpottavia työkaluja ja informaatiota. Eikö ohjelmallinen mainonta lähde käyntiin? Tarvitsetko lisätietoa käytettävistä järjestelmistä tai diileistä? Eipä hätää, tutustu sivun sisältöön tai ota yhteyttä ohjelmallisen tiimiin!

Jos et löydä alta suoraan vastausta kysymykseesi, kannattaa vilkaista myös perustiedot ohjelmallisen tuotteista.

Ohjelmallisessa mainonnassa pääset parhaiten alkuun lukaisemalla tämän helpommin omaksuttavan mainostajan oppaan ohjelmalliseen ostamiseen. Tämän jälkeen kannattaa syventää osaamistaan perehtymällä ohjelmallisen mainonnan yksityiskohtiin täällä.

Yleiset tiedot Alman ohjelmallisen mainonnan ekosysteemistä

Alman SSP: Xandr (Appnexus)
Auction type: 1st price auction
Suosittelemme ohjelmallisen ostamista deal ID:n avulla

Diilien trouble shooting

Yleinen ohje, joka pätee usein:

  • Bid responseja lähtee, mutta ostoja ei tule: Ongelma on yleensä myyjän (SSP) puolella
  • Bid responseja ei edes lähde: Ongelma on yleensä ostajan (DSP) kampanja-asetuksissa

Kun line item ei bidaa eli bid responseja ei lähde:

  1. Tarkista Transparency & Consent Frameworkiin sekä Brand Safetyyn liittyvät asiat.
    Lue lisää >>
  2. Huomioi myös alla olevat asetukset ostojärjestelmässä:
  • Inventaarin lähde on oikea (Appnexus tai Xandr)
  • Diili on luotu oikealle DSP:n Seat ID:lle
  • Bidi on oikeassa valuutassa ja ottaa huomioon floor-hinnan sekä muut mahdolliset kustannukset (DSP fee, data jne.)
  • Tarkasta, etteivät kampanjan tiukat yleisö-, geo-, aika- tai retargeting-kohdennukset rajaa bidaamista
  • Tarkasta domain-kohdennukset ja mahdolliset sallittujen tai estettyjen sivustojen listaukset
  • Varmista, että ostoalgoritmin asetuksilla on mahdollista bidata (esim. CPC-optimoinnissa on tarpeeksi klikkidataa taustalla)

Ohjelmallisen mainoksen esikatselu:



Mainosmuoto:



Kysy ohjelmallisen mainoksesi Xandr Creative ID ostojärjestelmäsi supportista.


Järjestelmäkohtaiset huomiot

Huomioithan, että useat DV360-ostojärjestelmän tarjoamat yleisökohdentamisen vaihtoehdot toimivat rajallisesti Googlen järjestelmien ulkopuolella.

Näiden kohdennusten käyttäminen voi estää bidaamisen kokonaan muissa kuin Google Ad Managerin kautta ostetussa inventaarissa. Suosittelemme näissä tapauksissa, että Googlen datan sijaan yhdistämme diileihin Alman verkkokävijöistä kerättyä 1st party -kohdennusdataa (demografiadata ja kiinnostusalueet).

Kysy lisää programmatic@almamedia.fi


Google Data 
Third Party AudienceKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
GeographyKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Day and TimeKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Installed App CategoryKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
New Mobile DeviceKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
DemographicsYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom AffinityYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
AffinityYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Similar/LookalikeYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
In-MarketYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom IntentKäyttö mahdollista vain Ad Managerin inventaarissa
*Google suosittelee 1st party datan käyttöä Ad Managerin ulkopuolella

RTB (Real Time Bidding) -diilit

  • Alman diilit luodaan Xandrin SSP:hen ostajan seat ID:n avulla
  • Diilit otetaan käyttöön DSP:ssä manuaalisesti Alman lähettämän deal ID:n avulla
  • Exchange: Appnexus (Xandr)
  • Diiliä luotaessa valitse “New non-guaranteed inventory” + inventory type: private auction

PG (Programmatic Guaranteed) -diilit

  • PG-diileillä on mahdollista ostaa takuuinventaaria. Kysy lisää programmatic@almamedia.fi
  • Tuetut mainosformaatit: display, natiivi, video
  • Kohdentaminen: Alman 1st party data (demografiadata ja kiinnostusalueet)
  • PG-diilit ovat kampanja- ja formaattikohtaisia
  • PG-diiliä luotaessa valitse ”New guaranteed inventory”
  • Exchange: Appnexus (Xandr)

Ota yhteyttä ohjelmallisen tiimiin

Etkö löytänyt ratkaisua ongelmaasi? Ota yhteyttä Alman ohjelmallisen mainonnan asiantuntijoihin!