Mainostajan opas ohjelmalliseen mainontaan
Ohjelmallinen mainonta on yksi digimainonnan ostotavoista. Se on ostojärjestelmillä tehtävää ja automatisoitua mainonnan ostamista, joka perustuu huutokauppaan ja dataan. Ohjelmallisessa mainonnassa ostetaan valittuja yleisöitä, ei pelkästään yksittäisiä medioita tai sivustoja. Ohjelmallinen mainonta tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia tavoittaa kohdeyleisösi entistä tehokkaammin ja kohdennetummin.
Ohjelmallisen mainonnan ostajina toimivat yleensä mediatoimistot, jotka ovat erikoistuneet tähän tekniseen prosessiin. Silti myös mainostajan on hyvä tuntea ohjelmallisen mainonnan perusperiaatteet ja sillä saavutettavat hyödyt.
Siispä hyvä mainostaja, tervetuloa syventymään ohjelmallisen mainonnan maailmaan ja oppimaan lisää siitä, miten voit hyödyntää tätä tehokasta mainonnan muotoa oman liiketoimintasi kasvattamiseksi.
Tällaisia hyötyjä ohjelmallinen mainonta tuo mainostajalle
1. Kohdenna ja personoi mainontaa paremmin
Ohjelmallisen mainonnan avulla tavoitat yleisösi entistäkin tarkemmin. Ohjelmallinen mainonta hyödyntää dataa ja algoritmeja, joiden avulla mainokset kohdennetaan tarkasti esimerkiksi verkkokävijän käyttäytymiseen, kiinnostuksen kohteisiin tai muihin taustatietoihin perustuen. Tarkempi mainonnan kohdentaminen ja personointi parantavat mainonnan tehokkuutta.
2. Optimoi mainontaa reaaliaikaisesti
Ohjelmallinen mainonta mahdollistaa sen, että mainonnan tuloksia voi seurata reaaliajassa ja tehdä tarvittavia muutoksia jo kampanjan aikana. Lisäksi mainontaa ohjaavat algoritmit analysoivat jatkuvasti dataa ja optimoivat mainontaa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Ohjelmallisen mainonnan avulla voidaan myös aloittaa tai lopettaa yksittäinen kampanja helposti ja nopeasti.
3. Paranna mainonnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta
Ohjelmallinen mainonta on tarkkaan kohdennettua. Tavoitteena on näyttää oikea mainos oikeille yleisöille oikeaan aikaan. Tästä seuraa se, että mainonnan tehokkuus ja tuloksellisuus eli esimerkiksi huomioarvo, konversioaste ja tuotto ovat yleensä parempia.
4. Saavuta laajempi mediavalikoima ja skaalaa mainontaa vaivattomasti
Ohjelmallinen mainonta avaa pääsyn laajaan valikoimaan mainospaikkoja ja digitaalisia kanavia, kuten verkkosivustoja ja mobiilisovelluksia. Kampanjoita voi myös helposti skaalata ja tavoittaa suuremman yleisön yhden järjestelmän kautta ostaen. Ohjelmallinen mainonta soveltuu loistavasti yksittäisten kampanjoiden lisäksi jatkuvaan mainontaan.
5. Mittaa ja analysoi tuloksia helposti
Yksi ohjelmallisen mainonnan hyödyistä on, että se mahdollistaa tarkkojen tavoitteiden asettamisen ja tarjoaa mittarit tulosten seurantaan. Kampanjoita voidaan mitata ja analysoida myös syvällisemmin, ja mainostaja voi saada arvokasta tietoa kohdeyleisöstään, kampanjoiden tehokkuudesta ja budjetin käytöstä.
Mainonnan tavoitteet asetetaan yleensä tiukoilla mittareilla, kuten esimerkiksi CPA, CPC tai CPCV. Algoritmit ja ostojärjestelmät ohjaavat mainokset sinne, missä ne parhaiten täyttävät sille asetetut mittarit ja tavoitteet.
6. Säästä aikaa ja resursseja
Ohjelmallinen mainonta automatisoi ostamisen ja optimoinnin prosesseja. Tämä säästää aikaa ja resursseja, koska manuaalisen työn tarve vähenee. Tarkkaan kohdennettu mainonta lisäksi vähentää hukkakontakteja kampanjoista, jolloin se auttaa suuntaamaan budjettia tehokkaasti oikeisiin yleisöihin.
Ohjelmallisen mainonnan käytännön ostamisen tekevät yleensä siihen erikoistuneet digitoimistot tai mediatoimistot, joilla on vaadittavat ostojärjestelmät ja osaamista. Ulkoistamalla ostamisen ja optimoinnin prosessit, mainostajalta säästyy aikaa entisestään.
Sopiiko ohjelmallinen mainonta sinun yrityksellesi?
- Onko yritykselläsi erilaisia kohderyhmiä ja olemassa olevia asiakkaita ja lisäksi dataa heistä?
- Haluatko testata, seurata ja mitata digitaalisten kampanjoiden toimivuutta? Ja samalla optimoida kampanjoita paremmin toimiviksi?
- Onko tavoitteenasi tehdä kohdennettua mainontaa tehokkaasti ja tuloksellisesti?
- Teetkö myös jatkuvaa mainontaa yksittäisten kampanjoiden lisäksi?
Jos vastasit ”kyllä” yhteen tai useampaan yllä olevaan kysymykseen, ohjelmallinen mainonta voi tuoda lisää tehokkuutta ja tuloksellisuutta digimainontaasi.
Katso tästä, miten viet digimainonnan tehot uudelle tasolle
Näin otat ohjelmallisen mainonnan osaksi digimainontasi keinovalikoimaa
1. Valitse hyvä yhteistyökumppani mainonnan ostamiseen
Ohjelmalliseen ostamiseen tarvitaan ostojärjestelmän (DSP) ja erityistä osaamista. Sen takia sitä tehdään yleisesti kumppanin eli esimerkiksi media- tai digitoimiston kanssa yhteistyössä. Mikäli mainostajalla on omaa osaamista ja teknologiaa, voi ohjelmallista mainontaa ostaa myös itse.
2. Varmistu laadukkaasta datasta
Ohjelmallinen mainonta perustuu dataan mm. kohderyhmien käyttäytymisestä, ostoista ja preferensseistä. Ensimmäisen osapuolen data, esimerkiksi oma asiakasdata on kultaakin kalliimpaa ja sitä voidaan hyödyntää tehokkaasti kohdentamisessa.
Myös julkaisijan keräämä data on hyödynnettävissä kohdentamisessa. Alma Median tarjoama data on aina peräisin Alman omilta sivustoilta. Näin ollen tiedämme tarkkaan, miten data on kerätty ja käsitelty.
Regulaation kiristyessä kolmannen osapuolen datan käyttö on ollut suuressa murroksessa viime aikoina.
3. Pohdi, missä haluat mainontasi näkyvän
Mediaympäristöllä on väliä myös ohjelmallisessa mainonnassa. Missä sinä halut brändisi ja mainontasi näkyvän? Alma Media tarjoaa laadukkaan, turvallisen ja läpinäkyvän ympäristön ohjelmalliseen ostamiseen ja mainontaan.
4. Aseta tavoitteet, mittaa ja kehitä!
Vaikka ohjelmallisen mainonnan varsinaisen ostamisen hoitaakin yleensä yhteistyökumppani (esim. media- tai digitoimisto), tulee myös mainostajalla olla tuntuma, miten tämä ostotapa toimii ja tuo tuloksia.
Mainostajan on hyvä keskustella ja asettaa tavoitteet mainonnalle yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. Ohjelmallinen mainonta on hyvin mitattavaa, joten mainonnan tuloksia voi ja kannattaa seurata ja analysoida tarkkaan. Ja tietenkin kehittää tekemistä tulosten ja tavoitteiden avulla. Luo hyvä ja avoin suhde yhteistyökumppaniisi, niin saat kaiken irti tästäkin ostotavasta!