Talouselämästä hiilineutraali
Talouselämän ensimmäinen täysin hiilineutraalisti painettu numero ilmestyi 25. syyskuuta ja samalla Talouselämästä tuli Suomen ensimmäinen hiilineutraali journalistinen printtijulkaisu.
Alma Talent kompensoi Talouselämän viikoittain ilmestyvän printtilehden painotuotannosta syntyvät päästöt yhteistyössä PunaMusta-painon kanssa.
Yhden numeron printtilehtien painotuotanto aiheuttaa keskimäärin 11,7 hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt. Esimerkiksi yhden suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki on noin 10 tonnia vuodessa. Kompensoinnin lisäksi PunaMusta pyrkii myös vähentämään päästöjä painotuotannon kaikissa vaiheissa.
Myös Talouselämä-lehden jakelu on hiilineutraalia, sillä Posti on kompensoinut Suomessa jakelusta aiheutuvat päästöt jo vuodesta 2011. Yhden numeron jakelusta syntyy noin 2,1 hiilidioksidiekvivalenttitonnin päästöt.
Kompensointiin liittyvä ilmastoprojekti on metsityshanke Etiopiassa: hankkeen kumppanina toimii Nordic Offset ja todennus tapahtuu päästökaupan verifiointistandardi Gold Standardin kautta.
”Median keskeisin rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa on keskustelun herättäminen ja toimenpiteiden kiihdyttäminen kohti kestävämpiä valintoja ja kestävien investointien lisäämistä. Myös jokaisella, pienelläkin konkreettisella teolla on merkitystä. Haluamme Talouselämän osalta olla myös hiilineutraaliudessa suunnannäyttäjä” Talouselämän päätoimittaja Jussi Kärki sanoo.
Talouselämä-lehden muuttaminen hiilineutraaliksi on osa Alma Median ympäristövastuutyötä.
Alma Median tavoitteena on vähentää omasta toiminnastaan suoraan koituvia hiilidioksidipäästöjä 21 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja alihankintaketjunsa aiheuttamia epäsuoria hiilidioksidipäästöjä kymmenen prosenttia vuoteen 2023 mennessä parantamalla esimerkiksi kiinteistöjen energiatehokkuutta sekä kehittämällä logistiikkaa ja materiaalien käyttöä.