Markkinointioppia, olkaa hyvä!
Ohjelmallinen ostaminen on tullut muutamassa vuodessa osaksi digitaalisen mainonnan tavanomaista työkalupakkia myös Suomessa, mutta monet yritykset ottavat edelleen ohjelmallisen ostamisen ensiaskeleitaan.
Alma Media alkoi vuonna 2016 järjestää säännöllisesti tilaisuuksia, joissa mediatoimistoille ja Alma Median mainosasiakkaille annetaan opastusta ohjelmallisesta ostamisesta.
Tietoa tarvitaan, koska esimerkiksi trading deskit, kolmannen osapuolen datan myyjät sekä erilaisia mainosnäytön verifiointityökaluja myyvät osapuolet ovat ohjelmallisessa ostamisessa tätä nykyä arkipäivää, kertoo ohjelmallisen ostamisen media-asiantuntija Maarit Toivonen Alma Mediaratkaisuista.
– Ohjelmallinen ostaminen tuo paljon etuja mainostajalle, mutta samalla se vaatii mainostajalta aivan uudenlaista osaamista. Tärkeään rooliin nousee koko ohjelmallisen ostamisen ketjun ymmärtäminen ja sen läpinäkyvyys: millä sivustoilla mainonta on näkynyt, miten mainoksen näkyminen turvallisessa mediaympäristössä taataan sekä erityisesti se, miten ohjelmallisesti ostetun mainonnan kustannukset jakaantuvat eri osapuolille.
Alma Median järjestämien tilaisuuksien tavoitteena on varmistaa, että mainostajat tietävät ohjelmallisen ostamisen toimintaperiaatteet ja eri osapuolet sekä ymmärtävät, mitä seikkoja ohjelmallisessa ostamisessa kannattaa ottaa huomioon, jotta mainonnan ostaja välttyy yllättäviltä sudenkuopilta.