Alma Media > Uutinen > Vertailupalvelut, jotka antavat asiakkaille valtaa myynti- tai ostoprosessissaan 

Vertailupalvelut, jotka antavat asiakkaille valtaa myynti- tai ostoprosessissaan 

Ostamisen digitalisoituessa Alma Media ottaa strategisen askeleen kehittääkseen markkinapaikkojaan luokiteltujen ilmoitusten listauspalveluista edistyneiksi digitaalisiksi alustoiksi. Tämä muutos tähtää käyttäjäkokemuksen parantamiseen ja kattavan ratkaisun tarjoamiseen niin B2B-toimittajille kuin asiakkaillekin. Alman vertailupalvelut tekevät mahdolliseksi kuluttajien yhteydenotot ja tarjouspyyntöjen tekemisen useilta palveluntarjoajilta samalla kerralla, mikä tekee vertailuista läpinäkyvää ja helppoa. Matka kohti edistyneitä digitaalisia alustoja tarkoittaa asiakkaiden auttamista entistäkin enemmän heidän myynti- tai ostoprosessissaan.

Maarit Tarkiainen

Alman vertailupalvelut pyrkivät auttamaan asiakkaita entistä pidemmälle heidän verkkomyynti- tai ostoprosessissaan. ”Muutosta voitaisiin kuvata akselina, jossa toisessa päässä tarjoamme vain tilaa ilmoituksen julkaisemiseen. Akselin toisessa päässä koko prosessi voitaisiin toteuttaa alustallamme aina ilmoituksen julkaisemisesta yhteydenottoon (palvelun/tuotteen tarjoaja ja asiakas), tuotteen tai palvelun maksamiseen ja kokemusten jakamiseen jälkikäteen. Toimittaja-asiakkaillemme – niille, jotka tarjoavat tuotteen tai palvelun – voimme tarjota myös lisäpalveluita, kuten dataa tai B2B SaaS:ia heidän liiketoimintansa tukemiseksi”, kuvaa Alman vertailupalveluiden johtaja Maarit Tarkiainen.

Muutos on huomattavissa uusina ominaisuuksina palveluissa ja joissakin tapauksissa myös liiketoimintalogiikan laajempana uudistuksena. ”Nämä kehitykset ovat peräisin helppouden ja luotettavuuden trendeistä, halusta suorittaa koko prosessi luotettavalla kolmannen osapuolen alustalla, erityisesti niissä tapauksissa, joissa molemmat osapuolet ovat yksityishenkilöitä ja kuluttajansuojalaki ei ole sovellettavissa”, Tarkiainen selittää.

Nykyinen Alma Median vertailupalveluvalikoima sisältää lainavertailupalvelu Etuan, remonttimarkkinapaikan Urakkamaailman, muuttomarkkinapaikan Muuttomaailman, mökkivuokrausalustan Nettimökin, autohuoltomarkkinapaikan Autojerryn ja Katsastushinnat, joka tarjoaa tietoa ja vertailuja ajoneuvon katsastushinnoista.

Markkinatilanne ja trendit auttavat sekä haittaavat

Nykyinen taloustilanne ajaa kuluttajia vertailemaan entistä enemmän käyttämiään palveluita. Tämä trendi suosii erityisesti osaa Alman vertailupalveluista, kuten lainavertailupalvelu Etuaa ja Nettimökkiä, joka hyötyy myös vihreämpien talouksien trendistä. Nettimökki auttaa asiakkaita ansaitsemaan omalla omaisuudellaan ja tukee näin resurssien tehokkaampaa käyttöä.

Samanaikaisesti elinkustannusten nousu vaikuttaa negatiivisesti Alman vertailupalveluiden koteihin liittyviin palveluihin, kuten remonttien vertailupalvelu Urakkamaailmaan ja muuttotarjouspalvelu Muuttomaailmaan. Tästä huolimatta nämä palvelut ovat pystyneet kasvamaan tasaisesti, mikä johtuu osittain siitä, että remonttivertailumarkkinat ovat edelleen kehitysvaiheessa. ”Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa kuluttajista löytää remontoijan muualta kuin vertailupalvelun kautta, esimerkiksi kysymällä suosituksia ystäviltä ja perheeltä, naapureilta tai paikallisista sosiaalisen median ryhmistä. Joten pääkilpailijamme tällä alalla eivät ole samanlaiset remonttimarkkinapaikat vaan pikemminkin muut tavat löytää urakoitsija”, pohtii Tarkiainen.

”Voimme myös nähdä potentiaalia vertailupalveluliiketoiminnan laajentamisessa kansainvälisesti. Potentiaali on erityisen suuri remontti- ja autokorjausvertailupalveluissa. Olemme kuitenkin myös havainneet, että itäisen Keski-Euroopan maissa palvelut ovat taipuvaisempia toimimaan horisontaalisesti, eli sisältämään eri palvelualueita yhden brändin alla”, sanoo Tarkiainen.

Osaaminen ja data avainasemassa menestyksessä

Onnistuakseen matkalla kohti kehittyneitä alustoja Alman vertailupalvelut haluavat kehittää osaamistaan esimerkiksi ymmärtämällä ja palvelemalla asiakkaan tarvetta heidän prosessinsa myöhemmissä vaiheissa.

Tämä voi tarkoittaa maksuun liittyvien ratkaisujen, ja esimerkiksi rahanpesun vastaisen lainsäädännön, ymmärtämistä. ”Asiakaskuntamme on laaja-alainen – remontointiurakoitsijoista, muuttoliikkeistä ja mökkivuokrausyrityksistä kiinteistösijoittajiin, autokorjaamoihin ja pankkeihin – joten meillä on oltava syvällistä tietoa heidän liiketoiminnastaan ja markkinastaan, sekä siitä, millaiset järjestelmät tukevat heidän päivittäistä liiketoimintaansa”, kuvaa Tarkiainen.

Toinen avainasemassa oleva tekijä on kuluttajadatan kerääminen ja analysointi. Kun Alman vertailupalvelut integroituvat entistä laajemmin asiakkaiden jokapäiväiseen elämään, tarve syvemmälle kuluttajien ymmärtämiselle kasvaa. ”Palvelumme keräävät jatkuvasti arvokasta tietoa kuluttajien käyttäytymisestä ja kysynnästä. Tätä tietoa käytetään säännöllisesti omiin liiketoimintatarkoituksiimme, ja sitä hyödyntävät myös esimerkiksi mediat ja Tilastokeskus”, kuvailee Tarkiainen. Hän jatkaa: ”Meidän on kuitenkin myös syvennettävä tietämystämme siitä, miten voimme hyödyntää tätä tietoa edelleen. Ehkä voimme tarjota arvokkaita oivalluksia toimittaja-asiakkaillemme alustojemme kautta ja luoda uusia työkaluja yhteistyössä Alma Insights -liiketoimintojemme kanssa”.

Nettimökki-uudistus viimeisimpänä innovaatioprojektina

Alman vertailupalveluiden viimeisin kehitysprojekti on Nettimökki-mökkivuokrausalustan uudistus vuosina 2022–2023.

Ensimmäinen parannusvaihe sisälsi alustan uudistamisen tukemaan kokonaan digitaalista liiketoimintaa. Pääasiallinen ajuri muutokseen oli vuokraajan tarve helpommalle ja selkeämmälle alustalle. Uudessa julkaistussa versiossa vuokraajan ja vuokranantajan välinen viestintä tapahtuu alustalla, hinnoittelutiedot ovat sitovia ja kuluttajia kannustetaan varaamaan alustan kautta. ”Tämä muutos otettiin hyvin vastaan vuokraajien keskuudessa, jotka kokevat nyt helpommaksi ja luotettavammaksi vuokrata mökin”, sanoo Tarkiainen.

Uudistuksen seuraava vaihe on käynnissä ja sen on tarkoitus valmistua 2024–2025 mennessä.

Tutustu Alman vertailupalveluihin:

Urakkamaailma

Etua

Muuttomaailma

Nettimökki

Autojerry

Katsastushinnat

  • Julkaistu: 28.5.2024, 12:46
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Almassa tapahtuu

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Alma Insights on solminut yhteistyökumppanuuden ruotsalaisen legal tech startup-yhtiö Leyan kanssa 

Alma Median tietopalveluja sekä juridiikan sisältöpalveluja tarjoava Alma Insights ja…

Almassa tapahtuu

Alma Mediaratkaisujen Brand Studiolle kaksi kultaa kansainvälisessä Native Awards -kilpailussa

Alma Brand Studion suunnittelema ja tuottama Kyberrosvot – podcast on…

Almassa tapahtuu

Alma Insights tuottaa oivalluksia ja ennusteita

Entisen Alma Talentin tietopalvelut ja juridiikan sisältöpalvelut muodostavat jatkossa palvelukokonaisuuden…

Almassa tapahtuu