Alma Media > Mainostajalle > Kohti älykkäämpää kohdentamista: Rakennuspalikat parempaan kohdentamiseen

Kohti älykkäämpää kohdentamista: Rakennuspalikat parempaan kohdentamiseen

Eilisen kohdentamisen keinot eivät tänään enää riitä. Tutustu, miten me Almalla ratkomme teknologian asettamia haasteita ja millaisia ratkaisuja tarjoamme mainostajalle, nyt kun digitaalinen mainonta on murroksessa.

Ensimmäisessä Kohti älykkäämpää kohdentamista -sarjan artikkelissa paneuduttiin haasteisiin, joiden keskellä mainostajat kamppailevat, nyt kun digitaalisen mainonnan ekosysteemi muuttuu ja kehittyy.

Kolmannen osapuolen evästeiden merkityksen vähenemisen sekä muun selain- ja teknologiakehityksen lisäksi suostumuskäytäntöjen muutokset vaikuttavat mainonnan kohdentamisen keinoihin. Personoidun digimainonnan aika ei kuitenkaan ole ohi, sillä tulevaisuuden ratkaisut ovat jo täällä, ja kehitämme niitä jatkuvasti parantaen.

Näin ratkomme tulevaisuuden kohdentamisen haasteita

Jotta kohdennettua digimainontaa voi tehdä tehokkaasti, ei riitä, että mainostetaan vain niille, joille voidaan nykyteknologioilla kohdentaa. Olemme Almalla tarttuneet tähän haasteeseen ja tehneet muun muassa merkittävää data-arkkitehtuurin kehitystyötä.

Uudistuva data-arkkitehtuuri mahdollistaa esimerkiksi erilaisten tunnisteiden monipuolisemman käsittelyn ja hyödyntämisen. Nämä tunnisteet korvaavat osaltaan kolmannen osapuolen evästeet, joiden varaan mainonnan kohdentaminen on aiemmin suurelta osin perustunut.

Lisäksi olemme siirtyneet reaaliaikaiseen käyttäjien profilointiin ja satsanneet monipuolisempiin segmentointikyvykkyyksiin. Muun muassa edellä mainitut kehityskohteet mahdollistavat jatkossa pysyvämmät profiilit ja sitä kautta laajemman tunnistamisen. Monipuolisempiin segmentointikyvykkyyksiin yhdistettynä parempi profiilien tunnistaminen tarjoaa älykkäämmät kohortit ja tehokkaamman kohdentamisen.

Rakennuspalikat mainonnan kohdentamiseen

Vaikka suuntaamme kehitystyön avulla vahvasti tulevaisuuteen, ovat toimivat rakennuspalikat mainonnan kohdentamiseen ja personointiin jo nyt käytettävissä.

Uudet kohdentamisen keinot tuovat mainostajalle tapoja personoida mainontaa tehokkaasti ja ylipäätään tehdä tuloksellista digimainontaa myös tulevaisuudessa. Verkkopalveluiden käyttäjille paremmin kohdennettu mainonta sen sijaan tarjoaa relevanttia sisältöä ja juuri hänelle kohdennettua viestintää.

Keinoja parempaan kohdentamiseen ovat muun muassa:

  1. Sijaintitiedon hyödyntäminen
  2. Erilaiset Id-ratkaisut, jotka mahdollistavat käyttäjän tunnistamisen läpi eri sivustojen
  3. Kontekstuaalinen kohdentaminen
  4. Kirjautumistietojen hyödyntäminen
  5. Ensimmäisen osapuolen datan käyttäminen kohdentamisen perusteena

Erityisesti ensimmäisen osapuolen data tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia mainonnan kohdentamiseen ja personointiin. Seuraavassa Kohti älykkäämpää kohdentamista -sarjan artikkelissa kerromme, millaisia ratkaisuja olemme ensimmäisen osapuolen datan pohjalle rakentaneet.

Katso seminaaritallenne

Alma Mediaratkaisujen digimainonnankehitystiimin kohdentamisesta vastaava tuotepäällikkö Jenna Kärki puhui tulevaisuuden kohdentamisen keinoista IAB:n seminaarissa.

Katso tästä Jennan puheenvuoro >>


  • Julkaistu: 7.12.2022 klo 09:39
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kohdentaminen

Kohti älykkäämpää kohdentamista

Tutustu artikkelisarjaan, joka esittelee mainostajan parhaat työkalut ja keinot tämän päivän ja tulevaisuuden kohdentamiseen. Lue edellinen artikkeli >>

Jaa artikkeli