Sosiaalinen vastuu
Alma Median sitoumus YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen tarkoittaa yhtiölle selkeää sitoumusta mm. lapsityövoiman, ihmiskaupan ja pakkotyövoiman käytön ehkäisyyn omassa toiminnassa ja toimitusketjussa. Lisäksi yhtiö on sitoutunut ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen, ILO:n julistukseen työelämän perusperiaatteista ja -oikeuksista sekä muihin keskeisiin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja -suosituksiin.
Alma Mediassa noudatetaan monipaikkaisen työn periaatteita, mikä helpottaa ja lisää joustoa yksilöllisten elämäntilanteiden ja työn yhdistämisessä ja parantaa työhyvinvointia. Henkilöstölle tarjotaan yhtiön puolesta työtilat, työvälineet, teknologia ja tukipalvelut sekä työterveyshuolto tukemaan työn suorittamista.
Alma Media edellyttää jokaisen työsuhteisen työntekijän suorittavan Code of Conduct -valmennuksen, jolla jokainen sitoutuu henkilökohtaisesti kaikenlaiseen syrjimättömyyteen. Henkilöstöä rohkaistaan puuttumaan ja raportoimaan ensisijaisesti omalle esihenkilölleen tai yksikön henkilöstöhallintoon epäillessään syrjintää tapahtuneen. Alma Mediassa on käytössä myös kaikille avoin anonyymi eettinen ilmoituskanava Whistleblow syrjintätapausten esiintuomiseksi. Kaikki epäillyt tapaukset tutkitaan aina perusteellisesti ja tarvittaviin toimiin ryhdytään.
Alma Mediassa on vuonna 2024 otettu käyttöön uusi henkilöstökyselytyökalu, Alma Voice. Kysely toteutetaan useamman kerran vuoden aikana ja sillä mitataan 44 kysymyksen kautta henkilöstön sitoutumista sekä monimuotoisuuteen, yhdenvertaisuuteen ja inkluusioon, että terveyteen ja hyvinvointiin, muutoksenhallintaan ja Alman kulttuuriin liittyviä kysymyksiä.

Alma Media kunnioittaa YK:n Global Compact -aloitetta, YK:n yleismaailmallista ihmisoikeuksien julistusta sekä Kansainvälisen työjärjestö ILO:n julistusta työelämän perusperiaatteista ja -oikeuksista.
Oman henkilökunnan osaamisen kehittäminen
Oman henkilökunnan osaamisen kehittyminen jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä on avainasemassa Alman tulevaisuuden kilpailukyvyn turvaamiseksi. Yhtiön henkilöstöstrategia tukee Alma Median liiketoimintaa muun muassa henkilöstön tavoitteellisen osaamisen kehittämisen keinoin. Sen lähtökohtana ovat osaamistavoitteet, jotka on määritelty vähintään tiimitasoisesti. Yhtiön tavoitteena on, että jokaiselle työntekijälle on laadittu henkilökohtainen suunnitelma oman osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteellista osaamisen kehittämistä seurataan esihenkilöiden ja työntekijöiden välisissä kahdenvälisissä keskusteluissa. Alma Media järjestää työntekijöiden osaamisen kasvattamista tukevia valmennuskokonaisuuksia ja panostaa henkilöstön yhdessä oppimiseen sekä osaamisen jakamiseen järjestämällä muun muassa mentorointiohjelmia, osaamistyöpajoja ja teematapahtumia. Yhtiö kehittää esihenkilötyötä pitkäjänteisesti valmennuksin ja kehittää kansainvälistä esihenkilöverkostoa, jonka puitteissa jaetaan parhaita johtamisen käytäntöjä.
Henkilöstö asettaa työn tavoitteet toimintavuosittain ja tavoitteet keskustellaan esihenkilön kanssa ja varmistetaan, että tavoitteet ovat linjassa yhtiön tavoitteiden kanssa. Tämä toimintamalli on nimeltään Performance Management Process ja koskee koko henkilöstöä. Suoriutumisen yhteinen arviointi tapahtuu jokaisen toimintavuoden lopussa osana Performance Management prosessia.
Diversiteetti, tasa-arvo ja inkluusio
Alma Median yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma kuvaa yhtiön sitoutumista tasa-arvon, monimuotoisuuden ja osallisuuden edistämiseen työyhteisössään. Yhtiö päivittää yksiköidensä yhdenvertaisuus-, monimuotoisuus- ja tasa-arvosuunnitelmat kahden vuoden välein henkilöstöhallinnon ohjauksessa ja käyttää suunnitelmien pohjana säännöllisesti toteutettavien henkilöstökyselyjen tuloksia, palkka-analyyseja ja muuta henkilöstödataa. Suunnitelmissa käsitellään esimerkiksi palkkaeroja, määräaikaisten työsuhteiden perusteita sekä työtehtäväkohtaista sukupuolijakaumaa yksikössä. Alma Media palkkaa uusia työntekijöitä vain perustuen heidän osaamiseensa, kykyihinsä ja soveltuvuuteensa.

Alma Media palkkaa uusia työntekijöitä vain heidän osaamiseensa, kykyihinsä ja soveltuvuuteensa perustuen.
Yhtiön eettisten toimintaperiaatteiden mukaan (Code of Conduct) jokaisen on kunnioitettava perusoikeuksia. Alma Media ei salli syrjintää ikään, sukupuoleen, rotuun, ihonväriin, kansallisuuteen tai etniseen alkuperään, uskontoon, vakaumukseen, perhesuhteisiin, seksuaaliseen suuntautumiseen tai mahdolliseen työrajoitteeseen liittyen. Alma Medialla on nollatoleranssi työntekijöidensä syrjinnän ja epäasianmukaisen kohtelun suhteen ja yhtiössä on luotu myös ohjeistus kiusaamis-, häirintä- ja syrjintätapausten ehkäisemiseksi.
Tietoisuutta monimuotoisuudesta, yhdenvertaisuudesta, osallistamisesta ja syrjinnän kiellosta lisätään koko henkilöstölle suunnatuilla eettisten ohjeistuksen, Code of Conduct ja DEI-verkkokoulutuksella. Teemat ovat osa kaikkien uusien työntekijöiden perehdytyksiä sekä yhtiön esihenkilö- ja johtamisvalmennuksia.
Alma Median henkilömäärästä yli 90 % työskenteli vuonna 2024 vakituisessa työsuhteessa. Pääosa työntekijöistä työskenteli kokoaikaisesti. 2024 kaikissa Alma Median maayksiköissä suurimman ikäryhmän muodostivat 30–50-vuotiaat työntekijät. Suomessa ja Ruotsissa työntekijöistä yli 50-vuotiaat muodostivat toiseksi suurimman ryhmän. Muissa toimintamaissa toiseksi suurin ikäryhmä olivat alle 30-vuotiaat.
Alma Median hallitukseen kuului vuonna 2024 seitsemän jäsentä. Heistä kaksi oli naisia (29 %). Hallituksen jäsenten keski-ikä oli 53 vuotta. Alma Median johtoryhmässä oli vuonna 2024 kymmenen jäsentä, joista neljä (40 %) oli naisia. Johtoryhmän keski-ikä oli 55 vuotta.
Naisten osuus koko konsernin esihenkilöistä oli 33 prosenttia, Suomessa 45 prosenttia.
Vastuullinen media
Medioilla nähdään olevan keskeinen rooli demokratian, moniäänisyyden, sananvapauden ja yhteiskuntarauhan puolustamisessa. Alman medioiden vastuullisuutta mitataan sisällön totuudenmukaisuuteen, lähteiden luotettavuuteen, sisällön virheettömyyteen ja hyvän kauppatavan edistämiseen liittyvin mittarein.
Alma Media korostaa toimintaperiaatteissaan eettisen, vastuullisen ja arvojensa mukaisen toiminnan merkitystä. Tähän sisältyy sananvapauden sekä vastuullisen markkinoinnin ja mainonnan edistäminen kattavien, tarkkojen, eettisten ja läpinäkyvien käytäntöjen avulla. Yhtiö turvaa myös toimitusten riippumattomuuden ja huolehtii johdon asianmukaisesta riippumattomasta valvonnasta, mikä mahdollistaa sosiaalisen, etnisen ja poliittisen monimuotoisuuden edustuksen puolueettomassa, moniäänisessä ja faktapohjaisessa mediasisällössä. Alma Median sitoutuminen sananvapauteen ja moniarvoiseen journalismiin on olennainen osa yhtiön toimintaa, mikä auttaa säilyttämään luottamuksen yleisöön ja vaikuttamaan myönteisesti suomalaiseen yhteiskuntaan.

Medioidemme toimitukset ovat sitoutuneet totuudenmukaiseen, avoimeen ja moniarvoiseen journalismiin.
Alma Median toimitukset ovat sitoutuneet Julkisen Sanan Neuvoston (JSN) journalistin ohjeisiin ja noudattavat vastuullisen journalismin periaatteita, jotka perustuvat media-alan itsesääntelyyn. Alman medioita ohjaavat Journalistin ohjeita täydentävät periaatteet, jotka on julkaistu medioiden verkkosivuilla. Sisällön luotettavuuteen ja virheettömyyteen liittyvä tavoite on, ettei yhtiön medioille osoitettujen Julkisen sanan neuvoston (JSN) langettavien päätösten määrä ylitä viiden langettavan päätöksen raja-arvoa.
Yhtiö ei ota tai anna poliittisia tai muita tukia, jotka voisivat vaarantaa sen riippumattomuuden. Mediat myöntävät mainontaa koskevia alennuksia yhteiskunnallisille toimijoille, kuten kansalaisjärjestöille ja yhdistyksille, sekä vaalimainontaa tekeville puolueille ja vaaliehdokkaille, ja ehdot ovat kaikille yhtäläiset.
Toimituksillamme on avoimet ja suorat palautekanavat yleisölle, ja median omilla keskustelufoorumeilla voidaan käydä aktiivista ja avointa vuoropuhelua. Alman medioiden lukijat voivat virheellisen tiedon havaitessaan jättää medialle oikaisupyynnön median verkkosivuilla. Oikaisukäytäntömme ja prosessimme ovat avoimia, ja niiden tavoitteena on varmistaa, että olennaiset asiavirheet korjataan viipymättä sekä tavalla, joka tavoittaa mahdollisimman kattavasti virheellistä tietoa saaneen yleisön.
Vastuullinen markkinointi
Markkinointi on olennainen osa kuluttajan ja loppukäyttäjän media- ja palvelukokemusta ja vaikuttaa sisältöihin ja palveluihin sitoutumiseen. Markkinointia palveluissa tai sisällöissä kohtaavan kuluttajan ja loppukäyttäjän on voitava luottaa myös kaupallisiin sisältöihin. Markkinoinnin todenperäisyys ja kuluttajan harhaanjohtamisen estäminen on Alma Median medioissa ja palveluissa julkaistaville kampanjoille perusedellytys.
Alma Media noudattaa markkinointia koskevaa lainsäädäntöä sekä markkinointiviestintäalan itsesääntelyä monitoroidessaan asiakkaidensa mainontaa sekä toteuttaessaan medioidensa- ja palveluidensa markkinointiviestintää. Yhtiö edistää hyvää kauppatapaa ja noudattaa Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjä ja mainonnan eettisen neuvoston ohjeita. Alma Media noudattaa IAB Europen Transparency & Consent Framework (TCF) -säännöstöä, joka lisää mainonnan datan läpinäkyvyyttä kuluttajille. Tämä suostumustenhallintatyökalu, CMP (Consent Management Platform), otettiin käyttöön kaikissa Alman kuluttaja- ja yrityspalveluissa lokuussa 2020. Uudistuksen myötä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettua ja datan avulla kohdennettua mainontaa voidaan näyttää tai mitata, sisältöä personoida ja mainosprofiileja muodostaa vain sellaisille käyttäjille, jotka ovat siihen suostumuksensa antaneet. Alma Media kieltäytyy julkaisemasta mainoskampanjoita, joiden henkilötietojen keräystavassa on puutteita tai joiden sisältö ei vastaa eettisen mainonnan linjauksia.
Mainonnan automatisoituminen ja kansainvälistyminen sekä digitaalisen mainonnan ekosysteemin monimutkaistuminen edellyttävät Alma Medialta myös jatkuvasti merkittäviä panostuksia laadukkaan ja turvallisen mediaympäristön ylläpitämiseksi. Alma Media myös lisää mainostajien tietoisuutta digitaalisen mainonnan ympäristövaikutuksista ja tekijöistä, jotka vaikuttavat mainonnan hiilijalanjäljen syntymiseen ja rohkaisee mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja. Yhtiö mahdollistaa ensimmäisenä Suomessa kaikille asiakkailleen digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen, Hiilimittarin.
Palveluiden turvallinen käyttö, tietoturva ja tietosuoja
Alma Media kehittää verkkopalveluitaan pitkäjänteisesti tavoitteenaan tarjota kuluttajille ja mainostajille turvallisia, monipuolisia ja asiakaskokemukseltaan parhaita palveluita. Digitaalisten palveluiden käyttäjät kaikissa toimintamaissa voivat luottaa siihen, että heidän asiakastietojaan säilytetään, hallinnoidaan ja hyödynnetään vastuullisesti. Alma Media arvioi onnistumistaan vastuullisena digitaalisena toimijana ensisijaisesti yhtiön palveluiden käyttäjien näkökulmasta. Siksi vastuullisuustyön painopisteeksi on valittu palveluiden turvallisuus, johon liittyen tavoitteena on, että yhtiön verkkopalveluissa ei tapahdu yhtään vakavaa tietosuojarikkomusta.

Digitaalisten palveluiden käyttäjät voivat luottaa siihen, että heidän asiakastietojaan säilytetään, hallinnoidaan ja hyödynnetään vastuullisesti.
Alma Media kehittää digitaalisia palvelujaan tietoturvapolitiikkansa ja tietosuojakuvauksensa linjauksien mukaisesti noudattaen voimassa olevaa tietosuoja- ja tietoturvalainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeistuksia, tärkeimpinä niistä Euroopan tietosuojaneuvoston suositukset ja ohjeistukset.
Yhtiö ylläpitää tietoturvallista IT-infrastruktuuria, jossa on asianmukaiset turvatarkastukset, mukaan lukien palomuurit, salaus, tunkeutumisen havaitsemisjärjestelmät ja säännölliset tietoturva-auditoinnit haavoittuvuuksien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi.
Alma Media soveltaa tiukkoja käyttörajoituksia rajoittaakseen tietojen käyttöoikeuden vain valtuutetulle henkilöstölle. Roolipohjaiset käytönvalvontamekanismit otetaan käyttöön sen varmistamiseksi, että työntekijöillä on pääsy vain työtehtäviensä kannalta välttämättömiin tietoihin.
Alma Media on laatinut mahdollisten henkilötietojen tietoturvaloukkausten tai teknisten tietoturvaloukkausten tehokkaaseen käsittelyyn tähtäävät ohjeistukset ja torjuntasuunnitelmat. Nämä sisältävät prosessit, jolla tunnistetaan, hallitaan, tutkitaan ja ilmoitetaan asiaankuuluville osapuolille henkilötietojen tietoturvaloukkauksen tai teknisen tietomurron sattuessa. Kun tehdään yhteistyötä kolmannen osapuolen toimittajien tai palveluntarjoajien kanssa, yhtiö edellyttää, että myös toimittajat ja palveluntarjoajat toteuttavat asianmukaiset turvatoimet.
Alma Media järjestää kaikille työntekijöilleen säännöllisiä koulutustilaisuuksia ja tietoisuusohjelmia, joiden avulla he voivat ylläpitää korkeatasoista tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa ymmärrystä ja tietoisuutta. Tämä auttaa varmistamaan, että työntekijät ovat tietoisia rooleistaan ja vastuistaan tietojen käsittelyssä ja turvaamisessa.
Vihreä eettinen palvelusuunnittelu
Almassa on käytössä raamitukset eettiselle ja vihreälle palvelusuunnittelulle. Suurinta osaa Alman palveluista ajetaan pilviympäristöissä, joita tarpeen mukaan optimoidaan, jotta palveluita pystytään tarjoamaan mahdollisimman kustannus- ja energiatehokkaasti. Medioissa on jatkettu suunnittelujärjestelmän (design system) käyttöönottoa, ja alustoja on päivitetty huomioimaan entistä paremmin saavutettavuusvaatimukset.
Lue lisää vuosikertomuksesta.
Lue myös Alma Median ympäristövastuusta ja hyvästä hallintotavasta.